23 February 2011

'sesuatu..'

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah..
masih diberi kesempatan untuk mengucap kata-kata cinta terhadap kekasih yang satu yakni Allah swt dan Nabi junjungan mulia, Nabi Muhammad saw..
sungguh aku berbangga mempunyai idola yang sangat dicintai Allah..
sungguh aku bahagia.. hidup di dalam rahmat dan redha Allah kerana menjalani cara hidup berlandaskan apa  yang diajarkan oleh baginda Rasulullah…
Hebatlah orang-orang yang besar kecintaannya terhadap Allah dan Rasul.. MasyaAllah… JJJ
Pagi ini, menjengah saja keluar jendela, hati terkesima mendengar kicauan burung yang menyanyikan lagu-lagu riang.. mungkin gembira hari sudah cerah kembali untuk mereka menyambung tradisi hari-hari iaitu keluar mencari rezeki.. aku berfikir… dalam bingit kicauan itu, mereka juga berzikir kepada Allah… bersyukur  atas segala nikmat yang dikurniakan olehNya..
Sedangkan Aku..?
Kualihkan pula pandangan ke arah pepohon merimbun yang tumbuh menghijau di bumi Allah… tenang… kelihatan ada tunas-tunas baru yang ingin tumbuh, menumpang tinggal di dunia fana ini..
ada pohon yang tinggi berdaun hijau kekuningan, ada pula yang rendang berdaun lebar, dibawahnya ada pohon yang seingatku baru saja belajar berbunga.. merah warnanya.. J indah…
kadang-kadang kurasa pepohon juga nakal.. pernah hati ini tercuit melihat pohon yang tumbuh senget, tidak seperti biasa.. tapi tetap subur dan berbuah..
ada pohon yang renek dan rendang tetapi satu dahan menjalar keluar dari rimbunan dedaun lain.. lagaknya seperti manusia yang sesat jalan..lain daripada orang lain..
ada juga pohon yang putiknya banyak, tapi yang menjadi buah hanya beberapa biji..
di tepi-tepi jalan, pernah kulihat pepohon yang daunnya terbalik.. hijau pudarnya di atas.. melingkup ke bawah..
ada pohon yang tinggi,  bila ku dongak untuk melihat pucuknya, aku pula yang hampir tumbang ke belakang…
oooh pokok.. aku tergelak kecil dengan mainan fikiranku sendiri.. :D
aku sayang semua pohon…
semoga kasih sayang ini sampai kepadamu…insyaAllah…
J Alhamdulillah.. merenungi kejadian alam ciptaan Allah sememangnya meninggalkan kesan yang berbeza-beza..  dapat melahirkan satu perasaan yang tidak dapat diluahkan dengan kata-kata..
Yang pasti.. terbitnya rasa ketenangan dan kesyukuran yang tinggi terhadap Yang Maha Pencipta..
Itulah lagak pepohon yang semuanya berlaku di atas kehendak Allah swt…
Begitu juga manusia…
Namun perbezaan yang jelas dan sangat ketara antara pepohon dan manusia adalah wujudnya pepohon memberi manfaat kepada segenap hidupan… tiada konspirasi, tidak ada pencabulan hak insan lain, tidak ada kerosakan dilakukan oleh ‘mereka’.. mereka juga taat kepada Allah..
ironinya.. wujudnya manusia membawa pulang dosa-dosa terhadap Sang Pencipta… bagaimana?
Tepuk dada tanyalah iman dalam hati..
Sedangkan sebelum lahir ke dunia kita telah berjanji untuk taat perintah Allah… untuk menjadi khalifah yang terbaik disisiNya..
Dan Aku?
Aku juga sebahagian daripada manusia-manusia yang nanti akan pulang..
 dan…
Membawa ‘sesuatu’…

No comments:

Post a Comment

The mOment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...